Treść strony
Bankowość elektroniczna - bezpieczeństwo
Szanowni Państwo - użytkownicy bankowości internetowej!
Prosimy o zwracanie uwagi na treść otrzymywanych wiadomości SMS służących do autoryzacji i informowanie banku jeśli treść otrzymanego SMSa nie odpowiada wykonywanej czynności w Internet Bankingu. W przypadku zauważenia podejrzanych wiadomości lub innych anomalii prosimy zawiadomić Bank.
Zachęcamy także do cyklicznej zmiany haseł do systemu bankowości internetowej (nawet raz w miesiącu). Jeśli Państwa hasło pozostanie bez zmian dłużej niż 3 miesiące - system automatycznie przypomni o zmianie hasła. W przypadku wystąpienia trudności z logowaniem lub podejrzanego działania systemu bankowości internetowej proszę przerwać działanie i skontaktować się z Bankiem dzwoniąc na numer tel. stacjonarnego +48 857 318 322 lub komórkowego 534 019 103.
Gorąco zachęcamy do korzystania z usługi SMS Banking, dzięki której na bieżąco otrzymujecie Państwo informacje dotyczące Waszych rachunków, a przede wszystkim zwiększacie poziom bezpieczeństwa bankowości elektronicznej
(https://www.bsbielsk.pl/80,sms-banking.html)
Przypominamy także o fałszywych wiadomościach e-mail rozsyłanych przez oszustów, którzy podszywają się pod znane instytucje publiczne (np. Poczta Polska, dostawcy telefonii komórkowej i stacjonarnej, dostawcy energii, firmy kurierskie, urzędy państwowe i banki itp.). Do spreparowanej wiadomości dołączają oni zainfekowany plik lub skrót do zainfekowanej strony. Działanie cyberprzestępców ma na celu przejęcie kontroli nad komputerami, w tym do wyłudzania informacji służących do logowania i zatwierdzania transakcji w bankowości internetowej. Proszę nie otwierać podejrzanych stron lub wiadomości, a zwłaszcza dołączonych do nich załączników. Jeśli odebrana wiadomość wzbudzi jakąkolwiek wątpliwość – należy ją usunąć i skontaktować się z podmiotem, w imieniu którego została przesłana. W przypadku problemów z zalogowaniem lub wykonaniem operacji nigdy nie należy podawać haseł jednorazowych, numeru telefonu komórkowego, czy też haseł SMS w celu weryfikacji tożsamości.
Pamiętaj, bezpieczeństwo Twoich środków zależy także od Ciebie!
Przypominamy także o bezwzględnym przestrzeganiu podstawowych zasad bezpieczeństwa.
Przede wszystkim prosimy o zwracanie uwagi na niestandardowy wygląd lub działanie systemu objawiające się np.:
- niezgodną z Państwa wolą zmianą danych w przelewach,
- nieuzasadnionymi komunikatami SMS (w tym z prośbą o podanie kodu jednorazowego),
- pojawianiem się dodatkowych pól, w których program sugeruje wpisanie haseł jednorazowych lub haseł z wiadomości SMS,
- zmienionym adresem systemu lub niewłaściwym certyfikatem SSL (brak symbolu kłódki).
Przypominamy także o podstawowych zasadach bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej:
- nie wchodzimy na strony logowania do Systemu korzystając z odnośników otrzymanych pocztą e-mail lub znajdujących się na stronach nie należących do Banku,
- nie odpowiadamy na żadne e-maile dotyczące weryfikacji naszych danych (np. identyfikator, hasło, imię, nazwisko, data urodzenia) lub innych ważnych informacji - Bank nigdy nie prosi o podanie danych poufnych pocztą elektroniczną,
- zawsze przed logowaniem sprawdzamy, czy adres strony rozpoczyna się od https://
- zawsze przed logowaniem sprawdzamy Certyfikat Bezpieczeństwa Banku (dla kogo został wystawiony oraz odcisk certyfikatu) - którego szczegóły są dostępne poprzez kliknięcie na symbol kłódki w oknie przeglądarki,
- wyłączamy (nie zezwalamy) przeglądarce na zapisywanie haseł i nazw użytkownika w formularzach,
- nie przechowujemy nazwy użytkownika i haseł w tym samym miejscu ani nie udostępniamy ich innym osobom,
- unikamy logowania z komputerów, do których dostęp mają również inne osoby (np. zwłaszcza w kawiarenkach, u znajomych),
- dbamy o bezpieczeństwo swojego komputera, instalujemy tylko legalne oprogramowanie oraz wszystkie zalecane poprawki,
- zawsze używamy zaktualizowanego oprogramowania antywirusowego oraz zapory (firewall),
- dbamy o to, aby nasza przeglądarka internetowa była zawsze aktualna,
- zawsze kończąc pracę korzystamy z polecenia – Wyloguj –
Przypominamy także o możliwości parametryzacji bankowości elektronicznej np.:
- określenie adresów IP, z których jest możliwy dostęp do systemu IB:
[Ustawienia->Parametry->Dostęp->Dozwolone adresy IP]
- włączenie opcji powiadamiania o logowaniu do systemu:
[Ustawienia->Parametry->Dostęp->Powiadomienie SMS po poprawnym zalogowaniu]
- zmiana opcji limitu operacji internetowych dla pojedynczej operacji:
[Rachunki->Twoje limity w operacjach internetowych->Limit pojedynczej operacji]
Zachęcamy także do lektury:
- materiałow przygotowanych przez Związek Banków Polskich (http://zbp.pl/dla-konsumentow/bezpieczny-bank/bankowosc-internetowa),
- oraz poradnika klienta usług finansowych przygotowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego KNF (http://www.knf.gov.pl/dla_rynku/edukacja_cedur/publikacje/publikacje_cedur.html).
Komunikat w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/847 z dnia 20 maja 2015 w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych.
Uprzejmie informujemy, iż zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/847 z dnia 20 maja 2015 roku, w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1781/2006 (Dz.U.UE.L.2015.141.1 z dnia 5 czerwca 2015 r.) zmienił się zakres informacji, które winny zawierać dokonywane przez Państwa transfery środków pieniężnych (przelewy).
W związku z tym zwracamy się z prośbą o umieszczanie na dyspozycjach dokonania przelewu krajowego lub zagranicznego bez względu na walutę, składanych zarówno w formie papierowej, jak i za pośrednictwem systemu bankowości internetowej i mobilnej następujących informacji:
- numer rachunku zleceniodawcy oraz numer rachunku odbiorcy,
- pełną nazwę / imię i nazwisko zleceniodawcy,
- pełną nazwę / imię i nazwisko odbiorcy,
- pełny adres zleceniodawcy: miasto, nazwa ulicy z numerem domu i lokalu
Przelewy z brakującymi lub błędnymi informacjami o zleceniodawcy lub odbiorcy ze względu na obowiązki wynikające ze wskazanego powyżej rozporządzenia wspólnotowego mogą powodować:
- opóźnienie w wykonaniu zleconego przelewu,
- odrzucenie przelewu,
- wstrzymanie przelewu.
W związku z powyższym zwracamy się do Państwa z prośbą o dokładne uzupełnianie:
- danych zleceniodawcy i odbiorcy w przypadku dyspozycji papierowych,
- danych odbiorcy dla płatności dokonywanych za pośrednictwem bankowości internetowej i mobilnej (prosimy o sprawdzenie czy dane kontrahentów, które mają Państwo zapisane w swoich systemach lub w systemie bankowości internetowej naszego Banku są kompletne, tj. zgodne z powyższym zakresem danych).
Ze względu na obowiązek sprawdzania przez Bank kompletności danych zleceniodawcy i odbiorcy przelewu zwracamy się o przekazanie kontrahentom lub osobom, od których otrzymują Państwo przelewy krajowe i zagraniczne swoich pełnych danych, tj. imienia i nazwiska lub nazwy Państwa firmy, zgodnej z dokumentami rejestrowymi złożonymi w Banku (jeśli takich danych obecnie nie posiadają).
Ponadto w związku ze wskazanym Rozporządzeniem pracownicy Banku będą prosić Państwa o okazanie dokumentu tożsamości w przypadku dokonywania transferów środków pieniężnych, w tym wpłat gotówkowych, bez względu na kwotę transakcji.
Powyższe zasady są podyktowane koniecznością wypełniania przez Bank obowiązków wynikających z obowiązujących przepisów prawnych.